czwartek, 3 lipca 2014

Jak sprawdzić sonde lambda Opel Vectra B

Witam. Dziś opiszę metodę na sprawdzenie sondy lambda w pojeździe marki Opel Vectra B. Pod ostrzał wezmę samochód z silnikiem benzynowym, który ma zainstalowaną sondę szerokopasmową. W większości pojazdów Vectra B, stosowana jest sonda szerokopasmowa o napięciu sygnałowym 5V. Jeżeli masz wątpliwości o zastosowane sondzie, możesz zadzwonić do najbliższego sklepu motoryzacyjnego i podać dane samochodu. W odpowiedzi dobrego sklepu, powinna paść odpowiedź o zastosowanej sondzie w pojeździe.

Problem z sondą lambda jest o tyle ciekawy, że często komputer nie pokazuje kontrolki "Check" o uszkodzonej sondzie. Przyczyną braku informacji o uszkodzonej sondzie może być: uszkodzenie lampki "Check", lub niepoprawna praca sondy. Często jest tak że sonda lambda pracuje, lecz jej wskazania są błędne. W przypadku błędnych wskazań sondy lambda, sterownik ECU nie zawsze zgłasza usterkę.
W celu sprawdzenia sondy, najlepiej użyć oscyloskopu. Jednak w warunkach domowych, również można wstępnie zdiagnozować sondę lambda. Do pomiary sondy będzie potrzebny zwykły miernik elektroniczny. Pamiętaj, że sondę należy mierzyć przy podłączonej sondzie do instalacji. Nie wolno uszkadzać przewodów poprzez nakłucia, gdyż grozi to fałszowaniem wyników pomiaru sondy. Najlepiej jest zrobić cztery mostki pomiędzy wtyczką a gniazdem sondy lambda. Mostki można zrobić za pomocą przewodu i malutkich wsuwek męskich i żeńskich. Dopiero z mostków można usunąć kawałek izolacji, w celu podpięcia się do sondy lambda.

Zaczynamy pomiary od zimnego silnika. Na początku sprawdzamy działanie grzałki sondy lambda. Silnik powinien mieć temperaturę poniżej 45 stopni Celsjusza. Do mostka, który jest połączony z przewodami od ECU: brązowo - szary i czerwono - niebieski, przykładamy pomiar napięcia. Napięcie na opisanych przewodach grzałki, powinno wynosić 12V. Gdy samochód się rozgrzeje, napięcie wynosi 0V. W tym momencie na chwilę rozpinamy mostki od wtyczki ze strony ECU przewodu brązowo - szary i czerwono - niebieski. Na mostkach połączonych z sondą lambdą, wykonujemy pomiar rezystancji. Przy prawidłowo działającej sondzie lambda, rezystancja grzałki powinna wynieść około 10 - 15 oHm.

Łączymy wszystkie mostki z powrotem. Teraz trzeba rozgrzać silnik do temperatury roboczej silnika. Należy ustawić obroty silnika na około 2500 obrotów na minutę. Podpinamy miernik napięcia do mostków, które wychodzą z ECU na przewodach: żółty i czarno - żółty. W zależności od miernika, napięcie powinno się zmieniać przynajmniej co sekundę w zakresie od 0,2V - 4,8V. Pomiar należy wykonywać przynajmniej 30 sekund. Niski czas reakcji miernika na zmianę napięcia powoduje że uchwycenie amplitudy napięcia jest utrudnione. Gdy napięcie jest ciągle to samo, znaczy że sonda jest uszkodzona.

Na koniec przedstawiam kolorystykę przewodów.
A - Przewód z ECU zasilający grzałkę sondy: brązowo - szary. Kolor na przewodzie sondy oryginalnej: biały, kolor na przewodzie sondy zamiennej: biały.
C - Przewód z ECU masujący do grzałki: czerwono - niebieski. Kolor przewodu przy oryginalnej sondzie lambda: czerwony, kolor przewody przy zamiennej sondzie lambda: biały.
B - Przewód z ECU doprowadzający napięcie do czujnika sondy lambda: żółty (stale 5V). Kolor przewodu na sondzie oryginalnej: żółty, kolor przewodu na sondzie zamiennej: szary.
D - Przewód z ECU dostarczający sygnał z sondy lambda: czarno żółty (napięcie zmienne od 0,2 - 4,8 V). Kolor przewodu na sondzie oryginalnej: czarny. Kolor przewodu na sondzie zamiennej: czarny.

Życzę miłych pomiarów,
Karol

3 komentarze:

  1. która vectra b ma sondę szerokopasmową? W silnikach 2.0 i 2.5 są sondy wąskopasmowe, a napięcie 5v mają sondy wąskopasmowe tytanowe..

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja z takimi rzeczami zazwyczaj jeżdżę do mechanika, gdyż się na tym po prostu nie znam. Muszę powiedzieć, że bardzo mnie interesują same ubezpieczenia. Nawet jak czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/indeksacja-skladki-ubezpieczen/ to warto wiedzieć czym jest indeksacja składki ubezpieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety ja się na tych sprawach do końća nie znam i przede wszystkim jak mi się auto popsuje to jadę do mechanika. Również po przeczytaniu wpisu https://isrodmiescie.pl/artykul/chcesz-zapomniec-co/1115220 wiem już jak ważne jest aby znać swój samochód jak najlepiej.

    OdpowiedzUsuń